کد مطلب:315463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

مقدمه ی دفتر
در مسیر طولانی تاریخ حیات بشر، حوادث و وقایع بی شماری رخ داده كه تنها پاره ای از آنها دارای تلألؤ و درخشندگی ویژه ای است.

یكی از آن رویدادها كه بسان نگینی گران سنگ بر حلقه ی انگشتری این حوادث، درخشش و بالندگی دارد، واقعه ی جانسوز كربلاست؛ همان حادثه ای كه برای حفظ اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) از دستبرد طاغوتیان زمان به سركردگی یزید، ابن زیاد، عمرسعد و... پدید آمد.

این رخداد بزرگ را می توان از ابعاد گوناگون و زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد. همانگونه كه محققان و اندیشمندان فرزانه ی بسیاری، هریك به فراخور حال خویش، دست به قلم برده و گوشه ای از عظمت این واقعه را به رشته ی تحریر درآورده اند.

یكی از آن عزیزان، مؤلف بزرگوار، علامه ی محقق حاج شیخ باقر شریف قرشی است كه زندگانی سردار بزرگ كربلا، حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) را نوشته و به دوستداران خاندان عصمت و طهارت عرضه نموده است.

خوشبختانه اثر مذكور كه به فارسی برگردان شده و در این دفتر به چاپ



[ صفحه 10]



رسیده بود مجددا مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح و ویرایش به دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) تقدیم گردید تا در مسیر تكاملی خویش چونان مشعلی فروزان از آن بهره مند شوند. امید كه خداوند بزرگ، این عمل اندك را مورد پذیرش قرار دهد.

در پایان از خوانندگان عزیز تقاضا می كنیم هرگونه انتقاد یا پیشنهادی دارند به آدرس قم: صندوق پستی 749 - دفتر انتشارات اسلامی - بخش تحقیق و بررسی كتب فارسی، ارسال دارند.

با تشكر فراوان

دفتر انتشارات اسلامی

وابسته به جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم



[ صفحه 11]



(و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا بل أحیاء عند ربهم یرزقون (آل عمران / 169)

«(ای پیامبر) هرگز گمان مبر كسانی كه در راه خدا كشته شده اند، مرده اند، بكله آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند».

(یستبشرون بنعمة من الله و فضل و أن الله لا یضیع أجر المؤمنین (آل عمران / 171)

«از نعمت خدا و فضل او شاد می گردند و (می بینند كه) خداوند، پاداش مؤمنان را ضایع نمی كند».